Żeby klient spostrzegł twoją działalność powinieneś nie tylko złożyć stronę firmową, lecz również postarać się o jej widoczność na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego bardzo ważna jest treść strony i to czy systematycznie publikowane są na niej kolejne rzetelne i przydatne dla odbiorcy artykuły. Lecz nie wolno też pominąć tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych kierujących na stronę. Jedną ze strategii link buildingu jest wykorzystanie PBN-ów – prywatnych sieci portali.
Private blog network, czyli kto stosuje PBNy?
PBNy są prywatne, bo są zakładane a potem kierowane przez jeden podmiot (zwykle przez agencję SEO albo dużą agencję marketingową), który dba o jakość dostępnych tam treści. Prywatne sieci portali są przeważnie stosowane jako jeden z punktów rozbudowanej strategii marketingowej, co jest bardzo ważne, ponieważ najlepsze efekty ich zastosowania zauważa się w odniesieniu do stron, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci blogów nie tylko pozwalają na utworzenie pokaźnej liczby linków przychodzących do strony, ale też na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Słabym punktem PBNów jest niestety to, że ich wykonanie to spory koszt, a potem trzeba poświęcać wiele godzin na zachowanie ich w stosownej jakości.
Wizytówki NAP oraz publikacje z canonicalem, czyli jak wykorzystać możliwości PBN
Prywatne sieci portali idealnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bo można przy ich użyciu zamieszczać artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To niejako każda publikacja online, gdzie zaprezentowane są najważniejsze dane kontaktowe firmy – jej telefon lub e-mail, pełna nazwa oraz adres. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim również strona na portalu społecznościowym, wpis w internetowym rejestrze firm bądź artykuł, w którym podano firmowe dane kontaktowe.
Kolejny efektywny sposób na skorzystanie z możliwości PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na powtórnej publikacji ciekawych artykułów z dodaniem odnośnika do oryginalnego tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tej sytuacji algorytmy wyszukiwarek zazwyczaj oceniają lepiej wartość pierwotnego wpisu, dlatego że natrafianie na linki do niego na różnych witrynach w sieci traktują jako dowód, że pod wymienionym adresem kanonicznym znajdują się godne przeczytania, przydatne teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym są najskuteczniejsze przy treściach z sektora YMYL, gdzie ważne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych zwłaszcza z medycyną, bieżącymi informacjami, prawem oraz finansami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO